Det finnes ingen godkjenningsordning for antirustmidler til bruk på nyere biler. Det er ikke slik at noen produkter er godkjent og noen ikke for de forskjellige bilmerkene.
Hvis du vil lese mer om dette kan lese
dommen fra Næringslivets konkurransetilsyn
Noen importører sier at man mister garantien uavhengig av hvilket produkt man har påført. Andre sier at man mister garantien om man borer i karosseriet.
Alle har en rekke unntak for garantien, slik at i praksis er det i svært få tilfeller man kan gjøre nytte av garantien fra bilprodusenten. En vanlig regel er at rusten må starte innenfra, og ikke utsiden, men sprut fra salt, vann og sand på norske veier gjør dermed at rustgarantien bortfaller. De fleste bilimportører er positive til antirustbehandling og sier at antirustverkstedet er ansvarlig dersom påført middel fører til skade.
Noen har latt være å behandle bilen for å beholde rustgarantien. De erfarte etter noen år at bilen rustet mye , men fikk ikke noen nytte av rustgarantien pga alle unntakene. Så valget blir om man vil ha en rusten bil med ubrukelig garanti eller en rustfri bil.